آیا نماز تراویج بدعت است؟
کليک کنيد">


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 25 تير 1398
بازدید : 4178
نویسنده : اهل سنت و جماعت

 

نماز تراویج نمازی است که ما اهل سنت در رمضان

 پس از نماز عشاء می خوانیم.

و اکثرا این نماز به جماعت  است و هر شب 1 جزء از

قرآن خوانده میشود تا در آخر رمضان قرآن ختم گردد.

در این مورد  صحبت هایی است که تصمیم گرفتم در 

مورد ان مطلب کوتاه بنویسم و توضیحاتی دهم

عده ای میگویند این نماز(تراویج)در زمان رسول الله(ص)

نبوده و بعد ها توسط امیر المومنین حضرت عمر (رض) 

وارد دین شده و این نماز میگویند بدعت است و اسنادی

هم از کتاب های  همچون صحیح بخاری می آوردند که 

این نماز بدعت حضرت عمر است.

حال در این مورد  توضیحاتی  خواهم داد که آیا واقعا این

نماز بدعت است و واقعا در زمان رسول الله ص نبوده

و اگر در زمان رسول الله(ص) نبوده پس چرا ما این نماز را

میخوانیم

 

و اما پاسخ ما

 

اول چند حدیث صحیح می آورم برای اثبات اینکه خود 

رسول الله(ص)نیز نماز تراویج را خوانده اند(ان هم به جماعت)

«أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّی فِی الْمَسْجِدِ ذَاتَ لَیْلَهٍ فَصَلَّی
بِصَلَاتِهِ نَاسٌ ثُمَّ صَلَّی مِنْ الْقَابِلَهِ فَکَثُرَ النَّاسُ ثُمَّ اجْتَمَعُوا مِنْ اللَّیْلَهِ الثَّالِثَهِ
أَوْ الرَّابِعَهِ فَلَمْ یَخْرُجْ إِلَیْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا أَصْبَحَ
قَالَ قَدْ رَأَیْتُ الَّذِی صَنَعْتُمْ فَلَمْ یَمْنَعْنِی مِنْ الْخُرُوجِ إِلَیْکُمْ إِلَّا أَنِّی خَشِیتُ أَنْ
تُفْرَضَ عَلَیْکُمْ؛ قَالَ وَذَلِکَ فِی رَمَضَانَ». مسلم (۱۲۷۰(.‌
یعنی: ‌پیامبر صلی الله علیه و سلم شبی در مسجد نماز (شب) خواند
و مردمان فراوانی نیز پشت سر وی نماز خواندند، شب بعد نیز نماز خواند
و مردمان بیش از شب قبل جمع شدند و پشت سر وی نماز خواندند، سپس
شب سوم یا چهارم نیز مردم جمع شدند، ولی پیامبر صلی الله علیه و سلم
پیش آنها نرفت‌. فردایش فرمود: جمع شدن شما را دیدم، ولی چیزی مانع
آن نشد که – برای نماز جماعت – به سوی شما بیایم مگر آنکه
ترسیدم که – آن نماز – بر شما فرض گردد،
(عایشه) گفت: و این رویداد در رمضان بود
 
و این که رسول الله(ص) این  نمار را خوانده اند در کتب 
برادران تشیع نیز امده که چند تا از سند ها را برایتان مینویسم
 
تهذیب الاحکام(ج۳)
 
الکافی ۴ : ۱۵۴ | ۲ .

کتاب وسائل الشیعه ج ۸ ص ۱۷ ـ ۴۸
 
خوب پس تا اینجا ثابت شد که این نماز را خود رسول الله(ص)
نیز خوانده اند.
اما همان طور که در حدیث دیدید آمده که رسول الله(ص)
برای اینکه این نماز فرض نگردد پس از شب چهارم دیگر به
صورت  جماعت نخوانده است.
 
و اما حدیثی که آمده  حضرت عمر در زمان خود دوباره
دستور به برگزاری این نماز(به صورت جماعت) داد 
 
و اما توضیح این حدیث
 

ما می دانیم که در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم

تروایح به شکل امروزی نبود، اما این را هم می دانیم که رسول الله

در شبهای رمضان چند نماز نافلۀ را به جماعت خواندند

و هر شب مردم بیشتری با خبر می شدند تا شب چهارم که در مسجد

جا نبود. شب بعد( شب پنجم) رسول الله نماز تراویح به جمع نخواندند !

و در جواب پرسش مردم فرمودند: می ترسم بر شما فرض شود!

پس برای اینکه مبادا بر امت؛ مثل نماز ۵ گانه؛ واجب شود همه شبها نخواندند

۲ -پیامبر، کار کسانی که حافظ قرآن نبودند و پشت سر یک

حافظ قرآن، تراویح خواندند را ستود

۳ – در زمان خلافت عمر، احتمال فرض شدن بر طرف شد. وقتی

عمر دید که مردم متفرق می خوانند، گفت: یک جا بخوانید و یک جا خواندن

را فرض و واجب نکرد. قرار شد ۲۰ رکعت بخوانند؛ اما این وحی منزل نیست.

عمر به این کار نظم و ترتیبی داد اما آن را فرض و واجب نکرد حالا اگر

کسی ترتیب عمر را قبول نکند خب نکند ! هیچکس به او اعتراض نمیکند

جالب تر و مهم تر از هر چیز این است که حضرت عمر ، خودش تراویح

را به جماعت نخواند زیرا اولا خودشان حافظ کل قرآن بودند

 اصلا اجباری نیست و کسی نمیگوید تراویح بیشتر ثواب دارد تا تنها خواندن

و اختیاری است که ۸ رکعت بخوانی یا ۲۰ رکعت یا بیشتر یا کمتر

بلکه حافظ قران اگر به جای مسجد،در خانه و بتنهایی تراویح بخواند

۲۵ بار بیشتر ثواب کسب میکند به همین خاطر عمر در خانه میخواند

دوما همچنان

که در متن حدیث است از نظر ایشان و از نظر

همه افضل این بود که در اخر شب خوانده شود

تراویح مثل کلاس تقویتی برای دانش آموزان ضعیف بود یعنی برای

اصحابی بود که حافظ کل قرآن نبودند برای عمر و عثمان و ابوبکر و علی نبود

 

و اما برخی میگویند که حضرت علی رضی الله عنه از این نماز جلوگیری

میکردند و میگفتند که این نماز را مردم نخواندند.

 

و اما پاسخ

 

در اول ثابت کردیم که این نماز در کتب برادران تشیع نیز است

و اما اینکه آیا حضرت علی نیز همانند حضرت عمر عمل میکرند

یا نه پاسخ بله است

یعنی حضرت علی نیز همانند حضرت عمر چنین کردند و این

در کتاب خود شیعان نیز امده که من  در زیر ان را مینویسم

 

 أن أمیر المؤمنین علیه السلام لما قدم الکوفه أمر الحسن بن علی أن

ینادی فی الناس (لا صلاه فی شهر رمضان فی المساجد جماعه). فنادى

فی الناس الحسن بن علی بما أمره به أمیر المؤمنین علیه السلام ؛

فلما سمع الناس مقاله الحسن بن علی صاحوا : واعمراه ! واعمراه !فلما

رجع الحسن إلى أمیر المؤمنین علیه السلام قال له : ما هذا الصوت ؟ فقال :

یا أمیر المؤمنین! الناس یصیحون : واعمراه ! واعمراه ! فقال أمیر المؤمنین لهم

: صلواالتهذیب ۳ : ۷۰ | ۲۲۷ . کتاب وسائل الشیعه ج ۸ ص ۱۷ ـ ۴۸ تهذیب الاحکام(ج۳)

 

 

مشاهده میکنیم که سیدنا علی دستور به نماز جماعت تراویح میدهد و از آن نهی نمیکند

 

و در سنن کبری بیهقی نیز آمده است:

 

 4789- أَخْبَرَنَا الْحُسَینُ بْنُ فَنْجُوَیهِ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ عَبْدِ
 
 
اللَّهِ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عِیسَى بْنِ مَاهَانَ الرَّازِىُّ بِبَغْدَادَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ
 
بْنُ مُعَاوِیهَ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ الثَّقَفِىِّ حَدَّثَنَا عَرْفَجَهُ الثَّقَفِىُّ قَالَ : کَانَ عَلِىُّ بْنُ أَبِى طَالِبٍ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ
 
یأْمُرُ النَّاسَ بِقِیامِ شَهْرِ رَمَضَانَ ، وَیجْعَلُ لِلرِّجَالِ إِمَامًا ، وَلِلنِّسَاءِ إِمَامًا. قَالَ عَرْفَجَهُ : فَکُنْتُ أَنَا إِمَامُ النِّسَاءِ.

 

معنی: علی بن ابی طالب مردم را به نماز تراویح امر کرد و و برای مردان
 
امامی و برای زنان امامی را قرار داد. عرفجه میگوید من امام نماز جماعت
 
تراویح زنان بودم.
 
الکتاب : السنن الکبرى وفی ذیله الجوهر النقی-المؤلف : أبو بکر أحمد بن
 
الحسین بن علی البیهقی-مؤلف الجوهر النقی: علاء الدین علی بن عثمان
 
الماردینی الشهیر بابن الترکمانی -الناشر : مجلس دائره المعارف النظامیه الکائنه فی الهند ببلده حیدر آباد

 

و همین روایت در کنز العمال به شماره ۲۳۴۷۸ صفحه ۴۱۰ امده است
 
خوب پس دیدیم  نماز تراویج بدعت حضرت عمر نبوده 
 
و خود رسول الله ص نیز این نماز را خوانده اند و حضرت
 
علی نیز  دستور به این کار میداده که سندش را از کتب
 
برادران شیعه اوردم 
 
 
اما خودمانیم گوش دادن به تمام قرآن پشت سر یک
 
حافظ قرآن در سی شب ماه رمضان کاری لذت آور و عظیم است
 
خصوصآ که در دوران این قرآن خوانی ۱۲۲۰ بار سجده
 
هم کنی و ۶۰۰ رکعت نماز اضافی هم بخوانی 



:: برچسب‌ها: نماز , تراویج , نماز تراویج , بدعت , ایا نماز تراویج بدعت حضرت عمر است , بدعت نماز , تراویج بدعت است ایا ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمد جواد در تاریخ : 1394/5/10/sonnat2 - - گفته است :

سلام. اصل نوافل های شب های رمضان راشیعه قبول دارد و لی جماعت خواندن ان خیر . خودعمر در کلامش می گوید چه بدعت خوبی . ایا به نظر شمل این کلام افتخاری برای ایشان است . مگر خدا و پیامبر به جماعت خواندن یا نخواندن نماز نافله اگاه تر نبودند و ایا مصلحت دین را کمتر ازعمر می فهمیدند که حالا ایشان این بدعت را بگذارد . به نظر من تنها کسانی می توانند بگویند انجام یک کار دینی چگونه بهتر است که معصوم
پاسخ:و علیکم سلام / شما واقعا مطلبم رو خوندید یا نه ؟؟؟من از کتب برادران شیعه سند اوردم که حضرت علی رضی الله عنه هم همون راه حضرت عمر رضی الله عنه رو دنبال کردند و این نماز رو به جماعت میخوندند /در کتب شیعه نیز هم اعتراف به تراویح شده و هم اعتراف به خواندن تراویح با جماعت شده است(سند هاشم دقیق برای شما در مطلب نوشته ام اینقدر تعصبی نباشید و وقت بگذارید و بخونیدش/و اما درباره جمله عمر که گفته بدعت خوبی است /:نعمت البدعه هذه، اکثر کسانی که به آن استدلال کرده اند اگر بخواهیم چیزی را که هیچ مخالفتی با سنت نبوی ندارد با سخن عمر رضی الله عنه ثابت کنیم ، می گویند قول صحابی حجت نیست. پس اگر قول عمر رضی الله عنه مخالف حدیث نبوی باشد به طریق اولی نباید به آن اعتقاد داشت. ولی در هر دو صورت معارضه ی حدیث با قول صحابی صحیح نیست.آری، تخصیص عموم حدیث (که به دو صورت روایت شده است) با قول صحابی که با یکی از ده روایت حدیث مخالفتی ندارد، صحیح است.و این تنها به حسن بدعت مورد نظر صحابی دلالت می کند نه غیر آن. و تنها چیزی که در سخن عمر وجود دارد این است که به جماعت خواندن نماز تراویح را بدعت حسنه نامیده است، و این نامگذاری یک نامگذاری لغوی است نه شرعی. و این بدین خاطر است که بدعت لغوی بر هر چیزی که بدون نمونه ی قبلی انجام گرفته باشد اطلاق می شود در حالی که بدعت شرعی آن است که مستند به یک دلیل شرعی نباشد/ ما بدعت حسنه داریم و بدعت مذموم: بدعت مذموم آن است که ما آنرا اجباری کنیم یا انجام آنرا ثواب بدانیم یا شکل را تغییر دهیم و یا و یا و یا ……….. تراویح عمر از این بدعت ها خالی است نه اجباری است نه ثواب خاصی برایش قاییلیم و نه شکل نماز را تغییر دادیم و نه و نه ونه …… این مثل ابداع یک روش نو برای حفظ قرآن است برای راحتی کار است این بدعت حسنه است و اصلا اجباری نیست و کسی نمیگوید تراویح بیشتر ثواب دارد تا تنها خواندن و اختیاری است که ۸ رکعت بخوانی یا ۲۰ رکعت یا بیشتر یا کمتر بلکه حافظ قران اگر به جای مسجد،در خانه و بتنهایی تراویح بخواند ۲۵ بار بیشتر ثواب کسب میکند به همبن خاطر عمر در خانه میخواند


/weblog/file/img/m.jpg
صديقم در تاریخ : 1394/4/26/5 - - گفته است :
چرا مطالب من نمياد رسيدگي كن
پاسخ:سلام داداش مطلب که تو وبه مشکلی نیس که//بعضی وقت ها چند دقیقه ای طول میکشه مطلب بره تو وب البته بعضی وقت ها /الانم مطلبت تو وبه


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اهل سنت جاسک
</div></div>
<div class=

با سلام لطفا از گذاشتن نظرات تبلیغاتی و غیر مزتبط با مطلب خوداری فرماید که تایید نخواهند شد

دوست دارید چه مطالبی بیشتر در وب سایت قرار گیرد؟

RSS

Powered By
loxblog.Com